De workshop was een echte eyeopener als het gaat om eigen verantwoordelijkheid

Bij ​een hoogbegaafdheidsvoorziening in Groningen wordt aan kinderen in de basisschoolleeftijd onderwijs op maat geboden. Wij spraken met Wieteke Houtstra, leerkracht hoogbegaafdheidsonderwijs. Wieteke studeerde in 2019 cum laude af met een scriptie over dalende motivatie en de impact die talentgericht werken kan hebben op de intrinsieke motivatie van leerlingen.

Op de HB-voorziening deden meerdere groepen mee aan de workshop ‘De Wereld achter je T-shirt’ waaronder de klas van Wieteke. Het was de eerste keer dat de HB-voorziening aan de Nationale Schooldag van de duurzaamheid meedeed.

“De workshop sloot bij ons mooi aan op een groter project over wereldhandel, wereldmerken, duurzaamheid, Fairtrade en ecotoerisme. De leerlingen zijn meerdere lessen met het thema ‘duurzaamheid’ in relatie tot de kledingindustrie aan de gang gegaan en leerden zo onder andere hoe wereldmerken hun kleding produceren. De leerlingen bestudeerden hoe dit duurzamer kan en ook welke rol zij zelf spelen in de kledingketen. In welke mate kunnen zij hun kleding bijvoorbeeld recyclen en upcyclen?

In mijn klas gingen de kinderen aan de slag met het zelf bedenken van duurzame kledingmerken, inclusief slogan en bijpassend logo. Vervolgens hebben ze de logo’s verwerkt op eigen T-shirts. Enkele leerlingen hebben zelfs een reclamevideo voor hun merk ​gemaakt.

De leerlingen waren gemotiveerd voor de activiteiten en vonden het interessant en leerzaam. Ondanks dat een deel van de informatie bij hen wel bekend was, schrokken ze toch van ​een aantal dingen, zoals de ongelijkheden tussen verschillende partijen die betrokken zijn in de kledingketen. Een echte eyeopener was in hoeverre zij ook zelf verantwoordelijk zijn voor de bestaande kledingindustrie. We hebben tijdens de lessen duidelijk gewerkt aan een stukje bewustwording! Het was een mooi project. Dank voor alle inspiratie en materialen.”

Auteur: Judy van der Lijke

2 april 2021